
Fot. Materiały promocyjne Amazon
Polacy mają coraz większą wiedzę w zakresie praw i obowiązków konsumenckich. Natomiast duża część z nas uczy się... na własnych błędach. To nieudane reklamacje, ukryte opłaty w subskrypcjach albo problemy ze zwrotem sprawiają, że zaczynamy szukać informacji o tym, co możemy zrobić, by odzyskać poniesioną stratę. Jak być mądrym przed szkodą? Amazon w ramach kampanii ”sPRAWA dla Konsumenta” dzieli się sposobami na bezpieczne zakupy.

Fot. Materiały promocyjne Amazon
Bezpieczne zakupy w sieci
Aż 75 proc. ankietowanych kupuje online co najmniej raz w miesiącu i skoro tu jesteś, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że należysz do tego grona i wiesz, że zakupy online rządzą się swoimi prawami. W odróżnieniu od stacjonarnych, nie mamy tu zwykle bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą czy ekspedientem, z którymi możemy nawiązać relację. Zamiast tego, coraz częściej witamy się z kurierami dostarczającymi zamówione przez nas produkty. Czy nasza wiedza o e-zakupach rośnie jednak równie szybko, co nasze wirtualne koszyki? Czy wiemy jakie kroki mogą nas uchronić i jakie prawa pomogą nam w dochodzeniu swoich racji? Okazuje się, że w zakupach jesteśmy biegli, ale nie na każdym dziale.
Z badania ”(Nie)świadomy Konsument”, które Amazon przeprowadził w ramach kampanii sPRAWA dla Konsumenta, wynika że aż 85 proc. ankietowanych ocenia swoją znajomość zagadnień związanych z prawami konsumenckimi pozytywnie. Co ważne, wśród nich coraz więcej ocenia ją ”raczej dobrze” i ”bardzo dobrze” (wzrost z 18 proc. w 2024 roku do 37 proc. obecnie.) To dobra wiadomość.
Z badania ”(Nie)świadomy Konsument”, które Amazon przeprowadził w ramach kampanii sPRAWA dla Konsumenta, wynika że aż 85 proc. ankietowanych ocenia swoją znajomość zagadnień związanych z prawami konsumenckimi pozytywnie. Co ważne, wśród nich coraz więcej ocenia ją ”raczej dobrze” i ”bardzo dobrze” (wzrost z 18 proc. w 2024 roku do 37 proc. obecnie.) To dobra wiadomość.

Fot. Materiały promocyjne Amazon

Mądrzy przed szkodą – czy to możliwe?
Wyniki przytoczonego wyżej badania Amazon pokazują jednak, że istnieją pewne zagadnienia, z którymi wielu Polaków wciąż ma problem. To przede wszystkim ochrona przed niechcianymi subskrypcjami i umowami (39 proc.), egzekwowanie swoich praw (38 proc.) i zabezpieczanie się przed oszustwami (34 proc.). Wiele osób zwraca także uwagę na niski poziom wiedzy o prawach dot. zwrotów i reklamacji (27 proc.). Najmniej trudności sprawiają nam z kolei kwestie związane z promocjami i okazjami. Istotną rolę może odgrywać unijna dyrektywa Omnibus, która nakłada na sprzedawców obowiązek informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni w przypadku każdej promocji. To ułatwia klientom ocenę atrakcyjności oferty. Nie oznacza to jednak, że konsumenci nie muszą pozostawać czujni.
Wyniki przytoczonego wyżej badania Amazon pokazują jednak, że istnieją pewne zagadnienia, z którymi wielu Polaków wciąż ma problem. To przede wszystkim ochrona przed niechcianymi subskrypcjami i umowami (39 proc.), egzekwowanie swoich praw (38 proc.) i zabezpieczanie się przed oszustwami (34 proc.). Wiele osób zwraca także uwagę na niski poziom wiedzy o prawach dot. zwrotów i reklamacji (27 proc.). Najmniej trudności sprawiają nam z kolei kwestie związane z promocjami i okazjami. Istotną rolę może odgrywać unijna dyrektywa Omnibus, która nakłada na sprzedawców obowiązek informowania o najniższej cenie z ostatnich 30 dni w przypadku każdej promocji. To ułatwia klientom ocenę atrakcyjności oferty. Nie oznacza to jednak, że konsumenci nie muszą pozostawać czujni.

Fot. Materiały promocyjne Amazon

Fot. Materiały promocyjne Amazon

Fot. Materiały promocyjne Amazon
Znaj przypisy, czytaj regulaminy
Własne doświadczenia bywają najcenniejszymi lekcjami, które zapamiętujemy na długo. Jak pokazuje tegoroczna edycja badania Amazon ”(Nie)świadomy Konsument”, aż 37 proc. konsumentów deklaruje, że to własne błędy są dla nich głównym źródłem wiedzy o prawach i obowiązkach. Co zrobić, by tak nie było?
Pierwszym krokiem może być sięgnięcie do regulaminu sklepu – tego regulaminu, który często akceptujemy, nie znając ani jednego jego punktu. Jak pokazuje wspomniane już badanie, ostatni rok przyniósł poprawę w tym aspekcie i coraz więcej klientów poświęca czas na zapoznanie się z regulaminami podczas zakupów.
Własne doświadczenia bywają najcenniejszymi lekcjami, które zapamiętujemy na długo. Jak pokazuje tegoroczna edycja badania Amazon ”(Nie)świadomy Konsument”, aż 37 proc. konsumentów deklaruje, że to własne błędy są dla nich głównym źródłem wiedzy o prawach i obowiązkach. Co zrobić, by tak nie było?
Pierwszym krokiem może być sięgnięcie do regulaminu sklepu – tego regulaminu, który często akceptujemy, nie znając ani jednego jego punktu. Jak pokazuje wspomniane już badanie, ostatni rok przyniósł poprawę w tym aspekcie i coraz więcej klientów poświęca czas na zapoznanie się z regulaminami podczas zakupów.

Fot. Materiały promocyjne Amazon
Tip dla zapracowanych: możemy wykorzystać jedno z narzędzi AI do streszczenia takiego regulaminu.
To jednak nie wszystko. Warto zapoznać się z najważniejszymi przepisami, aby móc zweryfikować, czy zapisy w regulaminie są zgodne z prawem. Gdzie szukać takiej wiedzy? Polecamy zacząć od materiałów zgromadzonych na stronie sPRAWA dla konsumenta - tutaj znajdziecie przydatną wiedzę w pigułce i zapoznacie się z prawami i obowiązkami konsumenta, a także dowiecie się, kim właściwie jest konsument. Innym wartościowym źródłem może być rządowa strona poświęcona prawom konsumenta.
To jednak nie wszystko. Warto zapoznać się z najważniejszymi przepisami, aby móc zweryfikować, czy zapisy w regulaminie są zgodne z prawem. Gdzie szukać takiej wiedzy? Polecamy zacząć od materiałów zgromadzonych na stronie sPRAWA dla konsumenta - tutaj znajdziecie przydatną wiedzę w pigułce i zapoznacie się z prawami i obowiązkami konsumenta, a także dowiecie się, kim właściwie jest konsument. Innym wartościowym źródłem może być rządowa strona poświęcona prawom konsumenta.

Na co zwracać uwagę podczas zakupów online?

Fot. Materiały promocyjne Amazon
Zakupy w sieci wydają się bardzo proste. Aby zapełnić koszyk, wystarczy właściwie kilka kliknięć. Jednak przed ostatecznym wyborem adresu www, pod kórym planujemy dokonać zakupu, warto go sprawdzić i upewnić się, że jest bezpieczny. Oto jakie nawyki warto sobie wyrobić, aby uniknąć najczęstszych zakupowych pułapek.
1. Uważaj na zbyt atrakcyjne oferty i manipulacje
Nie tylko niska cena powinna wzbudzać naszą czujność. Oszuści coraz częściej wykorzystują różne techniki, by zyskać zaufanie i skłonić do pochopnych zakupów. Wielkie czyszczenie magazynu, nierealnie wysoki rabat czy wzruszająca historia o rodzinnej firmie na skraju bankructwa – to sygnały ostrzegawcze.
Wskazówka: kliknięcie w podejrzany link lub szybka decyzja o zakupie pod wpływem emocji może skutkować utratą pieniędzy lub otrzymaniem podróbki.
1. Uważaj na zbyt atrakcyjne oferty i manipulacje
Nie tylko niska cena powinna wzbudzać naszą czujność. Oszuści coraz częściej wykorzystują różne techniki, by zyskać zaufanie i skłonić do pochopnych zakupów. Wielkie czyszczenie magazynu, nierealnie wysoki rabat czy wzruszająca historia o rodzinnej firmie na skraju bankructwa – to sygnały ostrzegawcze.
Wskazówka: kliknięcie w podejrzany link lub szybka decyzja o zakupie pod wpływem emocji może skutkować utratą pieniędzy lub otrzymaniem podróbki.

Fot. Materiały promocyjne Amazon
2. Sprawdzaj wiarygodność sklepu
Nie każdy sklep internetowy jest godny zaufania. Zawsze sprawdzaj, czy podane są pełne dane kontaktowe (adres, NIP, regulamin). Przeczytaj opinie o sklepie i sprzedawcy – zarówno na stronie sklepu, jak i w niezależnych serwisach. Korzystaj z doświadczeń innych – rekomendacje znajomych czy recenzje klientów mogą uchronić przed oszustwem.
Wskazówka: zakupy w niezweryfikowanym sklepie mogą zakończyć się brakiem przesyłki lub problemami z reklamacją czy zwrotem.
Nie każdy sklep internetowy jest godny zaufania. Zawsze sprawdzaj, czy podane są pełne dane kontaktowe (adres, NIP, regulamin). Przeczytaj opinie o sklepie i sprzedawcy – zarówno na stronie sklepu, jak i w niezależnych serwisach. Korzystaj z doświadczeń innych – rekomendacje znajomych czy recenzje klientów mogą uchronić przed oszustwem.
Wskazówka: zakupy w niezweryfikowanym sklepie mogą zakończyć się brakiem przesyłki lub problemami z reklamacją czy zwrotem.
3. Czytaj regulaminy i warunki sprzedaży
Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź, jakie są warunki zwrotu i reklamacji, ile wynosi czas dostawy oraz czy sklep informuje o postępach w realizacji zamówienia. Uczciwy sprzedawca nie ukrywa tych informacji. Zwróć uwagę, czy adres zwrotny nie jest za granicą. To może znacząco podnosić koszt wysyłki.
Wskazówka: nieznajomość regulaminu może sprawić, że nie będziesz mógł zwrócić produktu bezpłatnie lub odzyskać pieniędzy w razie problemów.
Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź, jakie są warunki zwrotu i reklamacji, ile wynosi czas dostawy oraz czy sklep informuje o postępach w realizacji zamówienia. Uczciwy sprzedawca nie ukrywa tych informacji. Zwróć uwagę, czy adres zwrotny nie jest za granicą. To może znacząco podnosić koszt wysyłki.
Wskazówka: nieznajomość regulaminu może sprawić, że nie będziesz mógł zwrócić produktu bezpłatnie lub odzyskać pieniędzy w razie problemów.

Fot. Materiały promocyjne Amazon
4. Zwracaj uwagę na metody płatności
Korzystaj tylko z bezpiecznych, znanych metod płatności. Unikaj przelewów na prywatne konta i zawsze sprawdzaj, czy połączenie jest szyfrowane (adres zaczyna się od https://). Bądź ostrożny, jeśli sklep przekierowuje cię na nieznaną stronę płatności lub ktoś kontaktuje się z prośbą o dane karty czy dopłatę – takie działania są podejrzane.
Wskazówka: podanie danych na fałszywej stronie może skutkować kradzieżą pieniędzy lub danych osobowych.
Korzystaj tylko z bezpiecznych, znanych metod płatności. Unikaj przelewów na prywatne konta i zawsze sprawdzaj, czy połączenie jest szyfrowane (adres zaczyna się od https://). Bądź ostrożny, jeśli sklep przekierowuje cię na nieznaną stronę płatności lub ktoś kontaktuje się z prośbą o dane karty czy dopłatę – takie działania są podejrzane.
Wskazówka: podanie danych na fałszywej stronie może skutkować kradzieżą pieniędzy lub danych osobowych.

Jak Amazon dba o bezpieczeństwo kupujących?
Edukacja to nie wszystko. Potrzebne są realne rozwiązania. Amazon aktywnie inwestuje w zasoby, technologie, narzędzia i specjalistów, aby zapewnić bezpieczne zakupy. Firma wykorzystuje między innymi najnowocześniejsze osiągnięcia w dziedzinie sztucznej inteligencji (AI), aby na czas wyłapywać podejrzane czy fałszywe recenzje, zmanipulowane oceny produktów, nieautentyczne konta klientów oraz inne nadużycia, zanim klienci je zobaczą. Dzięki systematycznym inwestycjom tylko w 2024 roku Amazon pomógł w wykryciu, przejęciu i odpowiednim zutylizowaniu ponad 15 mln podróbek na całym świecie.
Z punktu widzenia klientów, ważna jest także gwarancja “od A do Z”, którą objęty jest każdy produkt zakupiony na Amazon. Ma ona szczególne znaczenie w sytuacjach, w których dojdzie do sporu między kupującym a sprzedawcą. Gwarancja ta pozwala nam na odzyskanie środków w wielu sytuacjach, np. gdy ze sprzedającym nie ma kontaktu, a produkt jest uszkodzony lub niezgodny z opisem lub gdy sprzedawca nie dokonał zwrotu środków w przypadku zwrotu produktu.
Z punktu widzenia klientów, ważna jest także gwarancja “od A do Z”, którą objęty jest każdy produkt zakupiony na Amazon. Ma ona szczególne znaczenie w sytuacjach, w których dojdzie do sporu między kupującym a sprzedawcą. Gwarancja ta pozwala nam na odzyskanie środków w wielu sytuacjach, np. gdy ze sprzedającym nie ma kontaktu, a produkt jest uszkodzony lub niezgodny z opisem lub gdy sprzedawca nie dokonał zwrotu środków w przypadku zwrotu produktu.

Fot. Materiały promocyjne Amazon

Fot. Materiały promocyjne Amazon
Znajomość przepisów, czytanie regulaminów i zachowanie czujności podczas zakupów pozwala uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i może uchronić nas przed dotkliwymi konsekwencjami. Zakupy w sieci są wygodne i mają wiele zalet, ale warto zachować dozę ostrożności i wybierać zaufane sklepy.
Materiał promocyjny Amazon.
Materiał promocyjny Amazon.
reklama