.
photo bg

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Hybrydy Toyoty od lat wyznaczają standardy w dziedzinie zelektryfikowanych napędów. Najnowsze układy hybrydowe 5. generacji oferują jeszcze lepsze osiągi, niższe zużycie paliwa i bardziej naturalne wrażenia z jazdy, będąc kolejnym krokiem w stronę bezemisyjnej przyszłości motoryzacji.
Hybrydy, czyli samochody łączące w sobie zalety silnika spalinowego i elektrycznego, są jednym z kluczowych elementów strategii elektryfikacji Toyoty. Japoński producent, który w 1997 roku jako pierwszy wprowadził na rynek seryjny taki samochód – model Prius, nieustannie rozwija i udoskonala tę technologię. Dzięki temu kolejne generacje napędów hybrydowych Toyoty oferują coraz lepsze osiągi, niższe zużycie paliwa i bardziej naturalne wrażenia z jazdy, jednocześnie przyczyniając się do redukcji emisji szkodliwych substancji.
photo bg

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Toyota znów to zrobiła. Wyjątkowe rozwiązania

Obecnie w gamie Toyoty dominują hybrydy 4. generacji, które znajdziemy w takich modelach jak Yaris i RAV4. Jednak już teraz niektóre modele, takie jak cała rodzina Corolli, nowy crossover Toyota C-HR czy Camry otrzymują najnowsze napędy hybrydowe 5. generacji. Czym charakteryzują się te układy i jakie korzyści oferują kierowcom?

Przede wszystkim, rozwiązania 5. generacji Toyoty zapewniają wyższą moc systemową przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2. Przykładowo, układ hybrydowy nowej Corolli Cross generuje 197 KM, o 8% więcej niż poprzednia wersja, a średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,0–5,2 l/100 km w cyklu mieszanym WLTP. Przekłada się to na emisję CO2 na poziomie 114–116 g/km, co jest świetnym wynikiem jak na samochód o takich gabarytach i możliwościach.
fto art

Fot. Materiały promocyjne Toyota

photo bg

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Efektywność, której inni mogą pozazdrościć

fto art

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Wyższa efektywność napędów 5. generacji to zasługa zastosowania nowych, lżejszych i bardziej wydajnych komponentów – silnika elektrycznego, przekładni i akumulatora. Silnik spalinowy o pojemności 1,8 lub 2,0 l pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona i wyróżnia się bardzo wysokim stopniem sprężania (14:1 lub 13,4:1). Jednostka osiąga optymalną efektywność cieplną na poziomie 41%, co jest wartością niezwykłą dla silników benzynowych.

Nowy silnik elektryczny charakteryzuje się wyższą mocą przy mniejszych gabarytach. Zastosowanie większej liczby magnesów trwałych pozwoliło zwiększyć moment obrotowy i moc, jednocześnie odciążając silnik spalinowy i zapewniając cichą, płynną jazdę. Współpracuje on z nową przekładnią planetarną, która jest o 15% mniejsza i lżejsza, a przy tym zapewnia szybszą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.
photo bg

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Ważnym elementem układu hybrydowego 5. generacji jest nowy akumulator litowo-jonowy. W porównaniu do stosowanej wcześniej baterii niklowo-wodorkowej (NiMH), jest on lżejszy i zajmuje mniej miejsca, oferując jednocześnie większą pojemność i moc. Dzięki temu samochód może częściej i dłużej poruszać się w trybie bezemisyjnym, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej.

Samochody wyposażone w najnowsze napędy hybrydowe Toyoty 5. generacji, takie jak Toyota C-HR lub Camry mogą znacznie dłużej poruszać się w trybie elektrycznym EV niż starsze modele.
W ruchu miejskim udział czasu jazdy na samym silniku elektrycznym sięga 80%, co przekłada się na bardzo niskie zużycie paliwa i minimalne emisje szkodliwych substancji. Układ automatycznie dostosowuje tryb pracy do warunków drogowych, umiejętnie łącząc zalety silnika spalinowego i elektrycznego.

Nowe hybrydy Toyoty zostały też zestrojone pod kątem lepszych wrażeń z jazdy. Większa moc, płynniejsza współpraca podzespołów i szybsza reakcja na polecenia kierowcy sprawiają, że jazda jest bardziej dynamiczna i angażująca. Auto chętniej przyspiesza i sprawniej pokonuje wzniesienia, a przy tym wciąż pozostaje niezwykle ciche i komfortowe, szczególnie w trybie elektrycznym.
photo bg

Fot. Materiały promocyjne Toyota

fto art

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Warto też wspomnieć o udoskonalonym systemie odzyskiwania energii podczas hamowania, który w hybrydach 5. generacji jest jeszcze efektywniejszy. Inteligentne zarządzanie przepływem energii między kołami, silnikami elektrycznymi i akumulatorem sprawia, że możliwe jest odzyskanie większej ilości energii kinetycznej i przekształcenie jej w energię elektryczną, która zasila później napęd.

Zaawansowany układ hybrydowy 5. generacji trafia do kolejnych modeli Toyoty, zastępując starsze rozwiązania. W Toyocie C-HR i Prius napęd tej generacji to nie tylko zwykła hybryda, ale także napęd plug-in. W niedalekiej przyszłości będziemy mogli się spodziewać debiutu tych napędów w kolejnych generacjach popularnych modeli. Dzięki temu coraz szersze grono kierowców będzie mogło czerpać korzyści płynące z najnowszej odsłony sprawdzonej technologii hybrydowej Toyoty.
photo bg

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Napędy hybrydowe 5. generacji Toyoty to zaawansowane technologicznie układy, które wyznaczają nowe standardy w zakresie osiągów, efektywności i komfortu jazdy. Wyższa moc, niższe zużycie paliwa, dłuższa jazda w trybie elektrycznym i lepsze wrażenia za kierownicą to główne atuty tych rozwiązań. Dzięki nim samochody Toyoty z najnowszym rozwiązaniem stają się jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska, a przy tym wciąż oferują wysoki poziom praktyczności i niezawodności.

Kolejne wcielenie układów hybrydowych Toyoty udowadnia, że elektryfikacja napędów nie musi iść w parze z kompromisami, a wręcz przeciwnie – może dostarczać kierowcom jeszcze więcej korzyści i radości z jazdy.

Materiał promocyjny marki Toyota
fto art

Fot. Materiały promocyjne Toyota