
Fot. Materiały promocyjne Toyota
Hybrydy Toyoty od lat wyznaczają standardy w dziedzinie zelektryfikowanych napędów. Najnowsze układy hybrydowe 5. generacji oferują jeszcze lepsze osiągi, niższe zużycie paliwa i bardziej naturalne wrażenia z jazdy, będąc kolejnym krokiem w stronę bezemisyjnej przyszłości motoryzacji.
Hybrydy, czyli samochody łączące w sobie zalety silnika spalinowego i elektrycznego, są jednym z kluczowych elementów strategii elektryfikacji Toyoty. Japoński producent, który w 1997 roku jako pierwszy wprowadził na rynek seryjny taki samochód – model Prius, nieustannie rozwija i udoskonala tę technologię. Dzięki temu kolejne generacje napędów hybrydowych Toyoty oferują coraz lepsze osiągi, niższe zużycie paliwa i bardziej naturalne wrażenia z jazdy, jednocześnie przyczyniając się do redukcji emisji szkodliwych substancji.

Fot. Materiały promocyjne Toyota
Toyota znów to zrobiła. Wyjątkowe rozwiązania
Obecnie w gamie Toyoty dominują hybrydy 4. generacji, które znajdziemy w takich modelach jak Yaris i RAV4. Jednak już teraz niektóre modele, takie jak cała rodzina Corolli, nowy crossover Toyota C-HR czy Camry otrzymują najnowsze napędy hybrydowe 5. generacji. Czym charakteryzują się te układy i jakie korzyści oferują kierowcom?
Przede wszystkim, rozwiązania 5. generacji Toyoty zapewniają wyższą moc systemową przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2. Przykładowo, układ hybrydowy nowej Corolli Cross generuje 197 KM, o 8% więcej niż poprzednia wersja, a średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,0–5,2 l/100 km w cyklu mieszanym WLTP. Przekłada się to na emisję CO2 na poziomie 114–116 g/km, co jest świetnym wynikiem jak na samochód o takich gabarytach i możliwościach.
Przede wszystkim, rozwiązania 5. generacji Toyoty zapewniają wyższą moc systemową przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji CO2. Przykładowo, układ hybrydowy nowej Corolli Cross generuje 197 KM, o 8% więcej niż poprzednia wersja, a średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 5,0–5,2 l/100 km w cyklu mieszanym WLTP. Przekłada się to na emisję CO2 na poziomie 114–116 g/km, co jest świetnym wynikiem jak na samochód o takich gabarytach i możliwościach.

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Fot. Materiały promocyjne Toyota
Efektywność, której inni mogą pozazdrościć

Fot. Materiały promocyjne Toyota
Wyższa efektywność napędów 5. generacji to zasługa zastosowania nowych, lżejszych i bardziej wydajnych komponentów – silnika elektrycznego, przekładni i akumulatora. Silnik spalinowy o pojemności 1,8 lub 2,0 l pracuje w oszczędnym cyklu Atkinsona i wyróżnia się bardzo wysokim stopniem sprężania (14:1 lub 13,4:1). Jednostka osiąga optymalną efektywność cieplną na poziomie 41%, co jest wartością niezwykłą dla silników benzynowych.
Nowy silnik elektryczny charakteryzuje się wyższą mocą przy mniejszych gabarytach. Zastosowanie większej liczby magnesów trwałych pozwoliło zwiększyć moment obrotowy i moc, jednocześnie odciążając silnik spalinowy i zapewniając cichą, płynną jazdę. Współpracuje on z nową przekładnią planetarną, która jest o 15% mniejsza i lżejsza, a przy tym zapewnia szybszą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.
Nowy silnik elektryczny charakteryzuje się wyższą mocą przy mniejszych gabarytach. Zastosowanie większej liczby magnesów trwałych pozwoliło zwiększyć moment obrotowy i moc, jednocześnie odciążając silnik spalinowy i zapewniając cichą, płynną jazdę. Współpracuje on z nową przekładnią planetarną, która jest o 15% mniejsza i lżejsza, a przy tym zapewnia szybszą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszenia.

Fot. Materiały promocyjne Toyota
Ważnym elementem układu hybrydowego 5. generacji jest nowy akumulator litowo-jonowy. W porównaniu do stosowanej wcześniej baterii niklowo-wodorkowej (NiMH), jest on lżejszy i zajmuje mniej miejsca, oferując jednocześnie większą pojemność i moc. Dzięki temu samochód może częściej i dłużej poruszać się w trybie bezemisyjnym, korzystając wyłącznie z energii elektrycznej.
Samochody wyposażone w najnowsze napędy hybrydowe Toyoty 5. generacji, takie jak Toyota C-HR lub Camry mogą znacznie dłużej poruszać się w trybie elektrycznym EV niż starsze modele.
Samochody wyposażone w najnowsze napędy hybrydowe Toyoty 5. generacji, takie jak Toyota C-HR lub Camry mogą znacznie dłużej poruszać się w trybie elektrycznym EV niż starsze modele.
W ruchu miejskim udział czasu jazdy na samym silniku elektrycznym sięga 80%, co przekłada się na bardzo niskie zużycie paliwa i minimalne emisje szkodliwych substancji. Układ automatycznie dostosowuje tryb pracy do warunków drogowych, umiejętnie łącząc zalety silnika spalinowego i elektrycznego.
Nowe hybrydy Toyoty zostały też zestrojone pod kątem lepszych wrażeń z jazdy. Większa moc, płynniejsza współpraca podzespołów i szybsza reakcja na polecenia kierowcy sprawiają, że jazda jest bardziej dynamiczna i angażująca. Auto chętniej przyspiesza i sprawniej pokonuje wzniesienia, a przy tym wciąż pozostaje niezwykle ciche i komfortowe, szczególnie w trybie elektrycznym.
Nowe hybrydy Toyoty zostały też zestrojone pod kątem lepszych wrażeń z jazdy. Większa moc, płynniejsza współpraca podzespołów i szybsza reakcja na polecenia kierowcy sprawiają, że jazda jest bardziej dynamiczna i angażująca. Auto chętniej przyspiesza i sprawniej pokonuje wzniesienia, a przy tym wciąż pozostaje niezwykle ciche i komfortowe, szczególnie w trybie elektrycznym.

Fot. Materiały promocyjne Toyota

Fot. Materiały promocyjne Toyota
Warto też wspomnieć o udoskonalonym systemie odzyskiwania energii podczas hamowania, który w hybrydach 5. generacji jest jeszcze efektywniejszy. Inteligentne zarządzanie przepływem energii między kołami, silnikami elektrycznymi i akumulatorem sprawia, że możliwe jest odzyskanie większej ilości energii kinetycznej i przekształcenie jej w energię elektryczną, która zasila później napęd.
Zaawansowany układ hybrydowy 5. generacji trafia do kolejnych modeli Toyoty, zastępując starsze rozwiązania. W Toyocie C-HR i Prius napęd tej generacji to nie tylko zwykła hybryda, ale także napęd plug-in. W niedalekiej przyszłości będziemy mogli się spodziewać debiutu tych napędów w kolejnych generacjach popularnych modeli. Dzięki temu coraz szersze grono kierowców będzie mogło czerpać korzyści płynące z najnowszej odsłony sprawdzonej technologii hybrydowej Toyoty.
Zaawansowany układ hybrydowy 5. generacji trafia do kolejnych modeli Toyoty, zastępując starsze rozwiązania. W Toyocie C-HR i Prius napęd tej generacji to nie tylko zwykła hybryda, ale także napęd plug-in. W niedalekiej przyszłości będziemy mogli się spodziewać debiutu tych napędów w kolejnych generacjach popularnych modeli. Dzięki temu coraz szersze grono kierowców będzie mogło czerpać korzyści płynące z najnowszej odsłony sprawdzonej technologii hybrydowej Toyoty.

Fot. Materiały promocyjne Toyota
Napędy hybrydowe 5. generacji Toyoty to zaawansowane technologicznie układy, które wyznaczają nowe standardy w zakresie osiągów, efektywności i komfortu jazdy. Wyższa moc, niższe zużycie paliwa, dłuższa jazda w trybie elektrycznym i lepsze wrażenia za kierownicą to główne atuty tych rozwiązań. Dzięki nim samochody Toyoty z najnowszym rozwiązaniem stają się jeszcze bardziej przyjazne dla środowiska, a przy tym wciąż oferują wysoki poziom praktyczności i niezawodności.
Kolejne wcielenie układów hybrydowych Toyoty udowadnia, że elektryfikacja napędów nie musi iść w parze z kompromisami, a wręcz przeciwnie – może dostarczać kierowcom jeszcze więcej korzyści i radości z jazdy.
Materiał promocyjny marki Toyota
Kolejne wcielenie układów hybrydowych Toyoty udowadnia, że elektryfikacja napędów nie musi iść w parze z kompromisami, a wręcz przeciwnie – może dostarczać kierowcom jeszcze więcej korzyści i radości z jazdy.
Materiał promocyjny marki Toyota

Fot. Materiały promocyjne Toyota